10.jpg

Als je maar 5 minuten tijd hebt

Tijd...

Je voelt je gehaast, gestresseerd, hoofdpijn, ademhaling bovenaan in je borst... maar je hebt geen tijd om een uur te ontspannen.

De houding die je hieronder ziet (de gebroken kaars) is DE perfecte houding als je maar 5 minuten de tijd hebt.

Hoe begin je eraan?

  • Je legt een kussen of dik deken onder je zitvlak

  • Je legt een minder dik deken onder je romp

  • Je hooft ligt het laagst

  • Je benen leg je ontspannen tegen de muur, eventueel kan je deze vast maken met een riem zodat ze niet uiteen vallen en nog meer kunnen ontspannen.

  • Leg je armen naast je met de handpalmen naar het plafond gericht.

  • Dek jezelf onder zodat je het warm genoeg hebt en gebruik eventueel een oogkussentje

Wat we eigenlijk willen bekomen is dat je benen horen liggen dan je bekken, je bekken hoger dan je hart, je hart hoger dan je hoofd. Op die manier word je parasympatische zenuwstelsel (het stelsel dat ervoor zorgt dat je gaat ontspannen) aangesproken en kan je genieten van heerlijke rust.

De gebroken kaars heeft nog tal van andere voordelen waaronder:

  • Kalmeert de geest en bevordert de concentratie

  • Bevordert de bloedsomloop

  • Geeft verlichting bij vermoeide benen/voeten

  • Verlicht rugklachten

  • Bevordert de nachtrust

Dit is de ultieme ontspanning voor jouw lichaam. Dit gecombineerd met volledige stilte of een ontspannend muziekje is echt een aanrader!

Als je maar 5 minuten de tijd hebt... ook dan kan je voor jezelf zorgen!

 

Geniet ervan!

Ademhaling - Nadi Shodhana

De Sniper Breath

De Sniper Breath - 4x4 ademhaling:

Hoewel deze ademhalingsoefening een ontzettend spectaculaire naam heeft is het een techniek om je ademhaling tot rust te brengen. Sluipschutters zouden ze gebruiken om net voor ze gaan schieten tot rust te komen en hun ademhaling onder controle te houden.

Hoe gaat ze?

  1. Ga rustig zitten, liggen of staan.

  2. Adem eerst een aantal keer rustig in en uit.

  3. Adem 4 tellen in via je neus.

  4. Hou je adem 4 tellen vast.

  5. Adem 4 tellen uit via je neus.

  6. Hou je adem 4 tellen vast.

Het is absoluut geen ingewikkelde techniek maar wel zeer effectief.

Veel succes ermee en laat me weten wat deze techniek voor jou doet.

De 4 - 7 - 8 ademhaling

4-7-8 ademhaling

De 4-7-8 ademhaling is een eenvoudige maar kalmerende ademhaling waarbij de focus ligt op de uitademing. De ademhaling geeft rust en heeft een positieve invloed op je hormonenhuishouding (zoals bv je stresshormoon,...)

Oefening:

Adem 4 tellen in door je neus naar je buik.

Hou je adem 7 tellen vast.

Adem rustig 8 tellen uit door je mond het liefst met geluid (whoeeee...)

Herhaal dit 4 keer.

Mediteren, hoe te starten?

Ik krijg heel vaak te horen dat cliënten eigenlijk wel willen mediteren maar gewoon niet weten hoe ze eraan moeten beginnen. In deze video leg ik jou stap voor stap uit hoe je kan starten met mediteren. De grootste tip die ik je kan meegeven is: keep it short and simple en bouw van daaruit op.

+ video

Cranio sacraal zelfbehandeling

Cranio sacraal therapie is een onderdeel van osteopathie waarbij je met hele zachte aanrakingen blokkades gaat wegwerken in het lichaam. Uiteraard kan je jezelf geen volledige behandeling geven maar je zal merken dat met een aantal zachte aanrakingen en je aandacht richten je al heel wat ontspanning in je lichaam gaat kunnen brengen. Ik ben alvast heel benieuwd hoe je dit ervaart! Ikzelf vind het heerlijk ontspannen.

Do-in massage

Do-in vertaal je letterlijk als "oefening". Een do-in massage bestaat eruit je lichaam op een bepaalde manier te masseren waardoor je energie weer gaat vloeien.

Ontladen

oor je gaat ontspannen is het heel belangrijk om jezelf even te ontladen. Ontladen wil zeggen dat je even alles van je afschud, dat je je ontdoet van overtollige energie. Dit in combinatie met opladen, ontspannen, rusten is heerlijk. Je zal ook merken dat wanneer je eerst even alles los schud de energie meer gaat stromen waardoor je gemakkelijker tot die ontspanning zal komen.

Kapalabhati pranayama

Brahmari pranayama