Leven met Prikkels.jpg

Module 3 - Lichaamsbeleving en prikkelniveau

Nu je weet hoe het hoogsensitieve brein werkt is het tijd om eens stil te staan bij welke prikkels jij allemaal dient te verwerken op een dag. Leer hierbij ook goed de signalen van je lichaam begrijpen want deze geven veel informatie waar we vaak veel te weinig bij stilstaan. 

Opdracht

Ga eens even na, in een voor jou specifieke context vb kantoor, thuis,... aan welke input je allemaal onderhevig bent. (volgens de 6 inputkanalen)

Welke input werkt versterkend en laad je van op?

Welke input werkt verzwakkend en kost energie?

Welke tip kan je formuleren om de input aan te passen?

Ontspanningsoefening

GEL (gedachten - emoties - lichaam)

Deze ontspanningsoefening komt uit de Mindfulness.

Zoek een rustig plekje, waar je niet gestoord kan worden. Sluit je ogen en richt je aandacht heel even op je ademhaling.

Vervolgens ga je met je aandacht naar je gedachten. Observeer je gedacht zonder hier een oordeel over te vellen. Bekijk ze zoals wolkjes die voorbij zweven in de lucht, vanop een afstand, bekijk ze en laat ze terug los. Dit doe je zo gedachte per gedachte.

Hierna ga je met je aandacht naar je gevoel. Stel jezelf eens de vraag: "hoe voel je je nu op dit moment?" Ook hier weer zonder oordeel. Laat alles er maar gewoon zijn, zonder oordeel, observeren vanop een afstand.

Als laatste richt je je aandacht op je lichamelijke sensaties. Voel je lichaam, deel per deel en ga voelen en observeren.

Laat zowel gedachten, emoties en lichaam 1 geheel worden.

 

Veel succes!

Hieronder vind je nog een meditatie die je leert om echt te gaan voelen. Het is eigenlijk een techniek vanuit de traumaverwerking maar kan voor iedereen ingezet worden. Blijf met je aandacht bij verschillende lichaamsdelen en... voel.

Just Feel (2)Annelies
00:00 / 28:03